Salgsbetingelser nettbutikk

Salgsbetingelser nettbutikk

Generelle avtalevilkår for Fjordkraft Mobil Nettbutikk

  1. Generelt Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av produkter fra Fjordkraft Mobil AS til forbrukere. For å kunne handle hos Fjordkraft Mobil AS må du ha fylt 18 år.

Selger er Fjordkraft Mobil AS (org.nr. 930947733) og blir i det følgende benevnt "vi" eller "oss".

Kjøper er den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt "du", "deg", "din" eller "ditt".

  1. Opplysninger gitt i nettbutikken Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/trykkfeil kan forekomme. Det kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere hele eller deler av din bestilling dersom produktet er utsolgt.

  1. Priser Alle priser er inkludert merverdiavgift og eventuelt miljøgebyr.
  2. Betaling Vi tilbyr betaling i samarbeid med Svea. Du kan velge mellom kortbetaling, Vippsbetaling. For å velge faktura eller delbetaling må du ha fylt 18 år, være folkeregistrert i Norge, samt bli godkjent i kredittvurderingen som gjennomføres ved kjøpet.
  1. Levering og forsinkelse Vi leverer kun til adresser på fastlands-Norge.

Du overtar risikoen for produktene når du har fått produktene fysisk i din besittelse. Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om-, og eventuelt når-, levering kan skje.

Dersom vi ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom oss, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du etter reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 – avhengig av omstendighetene – holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra oss.

For å sikre dokumentasjon anbefaler vi at du fremsetter krav om misligholdsbeføyelser skriftlig (for eksempel via e-post).

  • Oppfyllelse
    Du kan velge å fastholde kjøpet og kreve at vi oppfyller avtalen. Du kan likevel ikke kreve dette dersom det foreligger en hindring vi ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for oss at det står i vesentlig misforhold til din interesse i at vi oppfyller. Dersom hindringen faller bort innen rimelig tid, kan du likevel kreve at vi leverer. Du mister retten til å kreve oppfyllelse dersom du venter urimelig lenge med å fremme kravet.
  • Heving
    Dersom vi ikke leverer varen på det avtalte leveringstidspunktet, må du oppfordre oss til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Leverer vi ikke innen denne fristen, kan du heve kjøpet. Du kan likevel heve kjøpet umiddelbart dersom vi nekter å levere varen. Det samme gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for deg da avtalen ble inngått, eller dersom du har gjort oss oppmerksomme på at leveringstidspunktet er avgjørende. Dersom vi leverer etter tilleggsfristen du har satt, eller etter et leveringstidspunkt som var avgjørende for avtalen, må du gjøre heving gjeldende innen rimelig tid etter at du fikk vite om leveringen.
  • Erstatning
    Du kan kreve erstatning for tap du har lidt som følge av forsinkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom vi kan dokumentere at forsinkelsen skyldtes en hindring utenfor vår kontroll, som vi med rimelighet ikke kunne ha forutsett på avtaletidspunktet, unngått, eller overvunnet følgene av.
  1. Undersøkelse av produktene Etter at du har mottatt produktene bør du, så snart du har anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil og/eller mangler.
  2. Reklamasjon og garanti Dersom produktene har feil og/eller mangler må du snarest mulig ta kontakt med oss slik at vi kan søke utbedring av feilen.

Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år. Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten etter pkt. 8. I dag er reklamasjonstiden på nye mobiltelefoner 5 år.

Hvis det foreligger en mangel ved varen må du innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Du, som kjøper, har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra oss.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. Her er mer om dine rettigheter:

  • Retting eller omlevering
    Du kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Vi kan likevel motsette oss kjøperen sitt krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller medfører at vi får urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn ett avhjelpsforsøk for samme mangel.
  • Prisavslag
    Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for deg.
  • Heving
    Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan du også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Dersom du ikke betaler eller ikke oppfyller øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes oss eller forhold på vår side, kan vi – i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 – etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve at avtalen oppfylles, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra deg. Vi kan også, avhengig av situasjonen, kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr dersom du ikke henter varen.

  • Oppfyllelse
    Vi kan velge å fastholde kjøpet og kreve at du betaler kjøpesummen. Dersom varen ikke er levert, taper vi imidlertid retten til å fremme kravet dersom vi venter urimelig lenge med å gjøre det.
  • Heving
    Vi kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra din side. Vi kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Dersom vi setter en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og du fortsatt ikke betaler innen denne fristen, kan vi heve kjøpet.
  • Renter ved forsinket betaling / inkassogebyr
    Dersom du ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan vi kreve forsinkelsesrenter i henhold til forsinkelsesrenteloven. Ved fortsatt manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Du kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer i henhold til inkassoloven.
  • Gebyr ved uavhentede, ikke-forskuddsbetalte varer
    Dersom du unnlater å hente varer som ikke er forhåndsbetalt, kan vi belaste deg med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke våre faktiske utlegg knyttet til levering av varen. Slike gebyrer kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
  • Misbruk av bestilling/retur
    Ved mistanke om misbruk, overdreven kjøpsatferd eller svindel forbeholder vi oss retten til å avvise ordre og/eller returer. Dette gjelder særlig ved systematisk misbruk knyttet til kjøpsfrekvens, bestillinger og returer.
  1. Angrerett Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, typisk ved salg over internett, på stand eller ved telefon- eller dørsalg, har du etter reglene i angrerettloven rett til å gå fra avtalen innen 14 dager uten å grunngi dette. Angrefristen utløper 14 dager regnet fra dagen etter avtalen er inngått eller fra det tidspunkt du har mottatt informasjon om angrerett. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, søndag eller helligdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Dersom angrerett gjøres gjeldende, må du på en entydig måte opplyse oss om at du velger å gå fra avtalen.

 Angreretten kan gjøres gjeldende ved å bruke standardisert angreskjema, men melding kan også gis på annen måte, eksempelvis per e-post eller brev. Vårt angreskjema følger vedlagt ved avtaleinngåelse eller ved ordrebekreftelse på varig medium. Angrefristen anses overholdt dersom du har sendt slik melding før utløpet av angrefristen. Du har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende i tide, og meldingen bør derfor sendes skriftlig.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til oss uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Du dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen.

Vi er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra vi får melding om din beslutning om å benytte angreretten. Fjordkraft Mobil har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene fra deg, eller til du har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

  1. Personopplysninger Vi bruker i utgangspunktet bare personopplysninger du oppgir til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg. Les mer om vår bruk av dine personopplysninger [Personvern | Fjordkraft Mobil]
  1. Tvister Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, ta du ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
    Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.